woensdag 11 december 2013

weereens voor niets aan de kant gezet

Het was me het ritje wel deze avond.
Lekker rustig weer, maar druk op het fietspad. Zowel met fietsers als met andere voertuigen die het als parkeerplaats gebruikten. En met een gewone fiets kom je er dan misschien nog wel net langs. Met een quest kun je dat dus vergeten. Dus de weg maar op. Bijna bebouwde kom, niets op de weg in die richting. En had tempo er lekker in. Zo 47km/uur. Zit toch behoorlijk tegen de 50 aan.

Later weer stukje fietspad, maar dan net voordat we de bebouwde kom uit gaan pak ik de weg weer, zitten een aantal rotondes met voor een quest moeilijk te nemen bochten. En met goede snelheden zit ik niet veel onder wat de auto's daar mogen rijden.

Helaas dacht een meneer in z'n auto daar wat anders over. Komt de eerste rotonde af rijden, achter mij aan. Mijn snelheid op dat moment hoger dan die van hem, dus rij iets bij hem weg. Toch vindt hij het nodig z'n claxon te gebruiken. Bij de eerste keer heb ik nog zoiets van, heb je er weer 1..
Bij de tweede keer denk ik van, ja ja weet het wel.
Bij de derde keer gebruik ik mijn alarmlichten maar eens een keer.
Bij de tiende keer komt het mijn keel intussen wel uit. Ga wat langzamer rijden, hij z'n raam los en begint te schelden dat ik op het fietspad thuis hoor, geef aan dat hij de regels niet kent, en dat ik op de weg mag ( OK, had misschien wel iets vriendelijker gekund, maar wat wil je na 10 keer z'n opdringerig getoeter achter  je. )

Intussen zijn we bij een volgende rotonde die ik weer sneller kan nemen dan hij, moeten eigenlijk rechtdoor, en die zijn op goede snelheid te nemen.
Daarna komt hij weer heel dicht achter mij rijden, hoe zit dat met bumperkleven bij een fiets? Zeer regelmatig de claxon gebruikend. Vlak voor de volgende rotonde gaat mijn snelheid er weer een beetje uit waarbij hij mij snel via de berm voorbij gaat ( andere kant kon niet, te druk en intussen een vluchtheuvel )
Hij neemt de rotonde 1 kwart, komt achter een graafmachine te zitten waardoor hij nog langzaam moet. Heb op zich even zin ook die kant op te gaan en ze via het fietspad voorbij te rijden. Maar kies toch maar voor mijn normale route half rond.

Daarna zit ik buiten de bebouwde kom, pak daar weer het fietspad. Goed te doen daar. Niet veel later komt er een soort van zwarte golf ( zal wel ander merk zijn geweest, heb er niet z'n verstand van ) die zet hem half op fietspad en op een oprit daar. Stapt uit en begint als een gek te zwaaien. Wat moet die nu, nog z'n gek die niet blij was dat ik voor hem zat of zo? Kan er zonder al te veel problemen langs, dus rij maar gewoon door.

Hij stapt weer in om mij achterna te komen, naast mij te gaan rijden raampje open en nu geeft hij aan van de politie te zijn. Gewoon in burger in de eigen auto, ja kon ik niet zien. Riep ook niet stop politie. Dus nu maar wel netjes gestopt. En snapte wel dat ik hem de eerste keer niet herkend had.

Maar waarom ik op de weg reed. En waarom ik z'n gevaarlijke situatie veroorzaakte. Nou ja, dan krijg je de wel bekende discussie, fiets breder dan 75 en mag dus op de weg, ging hij dan na kijken, maar geloofde hij me dan wel in. Wel vond hij het niet verstandig wat ik deed. Dat de automobilist mij al geruime tijd zat te bedreigen door vlak achter met te rijden en de claxon veelvuldig te gebruiken had hij helemaal niet mee gekregen. Proberen uit te leggen waarom ik na 5.5 jaar die route te rijden wel vindt dat ik daar op de weg veilig ben. En dat ik het dus een beetje vreemd vond dat hij mij aan de kant zette, terwijl het die auto was die fout was. Onnodig gebruik van Claxon. Maar dat was het volgens hem niet. Was een gevaarlijke situatie, dus mocht hij claxon gebruiken.
Pardon, gevaarlijke situatie? Als ik met ruim 30 een rotonde neem, en op de stukken er tussen ruim in de 40, zelfs tegen de maximaal toegestane snelheid van 50 aan zit? Ja, want de mensen in de auto in de spits willen snel naar huis,  (ik ook, daarom heb ik z'n snelle fiets :) ) en dus rijden ze sneller dan 50. Ja en, wie is er dan fout, zij of ik? Nou ja volgens deze agent ik dus. Als ik dan al op de weg wilde moest ik mijn snelheid aanpassen. Al schrok hij wel beetje van mijn opmerking dat ik dus al ruim in de 40 op de teller had staan.

Toen kwam dus de opmerking dat ik in de spits de fiets maar helemaal niet moest gebruiken. Want op de weg kon het niet, auto's rijden nu eenmaal sneller dan 50, en dus te gevaarlijk. Maar op fietspad is toch ook wel gevaarlijk met z'n snelheid? Pardon, en alle die brommers op het fietspad dan? Die rijden volgens officiële snelheden net zo snel, in de praktijk vaak nog wel sneller, de meesten moet ik toch echt flink doortrappen wil ik ze bijhouden. Ja goed dat was ook wel weer zo.
Dus dan was het omdat mijn fiets niet goed zichtbaar was. geen voldoende verlichting ( heb 2 koplampen er op zitten ) En te onbekend. Nee moest maar gewoon de auto pakken en dan achter aansluiten in de files in elk geval totdat deze fietsen een normaal gebruik zouden zijn in het verkeer. Maar hoe worden ze dat dan ooit als je er niet mee mag gaan fietsen? Iemand moet toch beginnen met het gebruik er van om ze bekend te maken in het verkeer? En ik rij deze route intussen al 5.5 jaar. Weet dat er een ander quest groot deel van de route ook dagelijks rij. Daarnaast nog iemand die het zo nu en dan doet. Dan zit er op een deel van de route nog een mango. Op mijn werk zie ik dagelijks een versitile en zeer regelmatig een andere quest staan. Bij mij in het verlengde van de straat zit nog iemand met een quest, Werkt blijkbaar iemand bij ons in de wijk ook regelmatig met een quest. En zie op verschillende blogs dat er nog wel wat meer VM's in de buurt zitten. En hoe lang worden ze intussen geproduceerd? Is toch ook niet zo dat deze fietsen pas een maand of zo bestaan? Hoeveel bekendheid moet z'n fiets hebben alvorens we er de weg mee op mogen?

z'n Argumenten werden langzaam aan wel minder. En zeker minder sterk. Toen een collega nog even stopte ( zag mij staan bij een donkere auto, nergens een teken van politie, dus vertrouwde het blijkbaar niet zo.) Maar kreeg wel gelijk de politie legitimatie in z'n gezicht gedrukt en of hij maar even snel door wilde fietsen. Niet veel later droop hij af stapte in met de melding dat hij het fietspad maar eens vrij moest maken. Liefst had hij gehad dat ik tijdens de spits de fiets niet meer zou pakken, maar heb hem geloof ik wel duidelijk gemaakt dat dat er echt niet in zat. En ja, volgens de wet deed ik niet zo veel verkeerd al vond hij mij te zwart wit, o ja, nog een laatste poging ( kwam net z'n invalide auto voor bij, die 45km wagentjes, die gewoon op de weg rijden ) Of ik het leuk vond in de auto achter z' kar te rijden ( wat dat er mee te maken heeft was mij niet geheel duidelijk, volgens mij is het het niet eens met de wet dat er langzaam verkeer op de weg mag ) Gaf aan daar geen probleem mee te hebben. Geeft mij dan zelfs wel wat voldoening om te zien dat de snelheid op de teller met de fiets ook zonder al te veel problemen mogelijk is. Nou ja, dan was ik toch wel echt een uitzondering. en stapte vervolgens onverrichte zake maar in de auto en maakte het fietspad vrij zodat ik mijn weg weer kon vervolgens. Oponthoud van zeker 20 tot 25 minuten, alleen omdat iemand in een auto zich niet aan de regels hield, daarmee een gevaarlijke situatie uitlokte, en ik daarvan de schuldige was volgens deze agent :(

Nou ja, maar snel proberen te vergeten, en morgen weer gewoon mijn standaard route, ook over de weg waar ik dat veiliger acht, en maar denken van, zolang ze de claxon gebruiken zien ze me in elk geval goed rijden.

RJ

12 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n politieagent die zelf de wet niet kent, welke opleiding krijgen die figuren eigenlijk? Het gaat er op lijken (ook in Noorwegen!) als je echt helemaal niets meer kan, en nergens meer voor deugd, hoef je nog niet te vertwijfelen, er is altijd nog een plaatsje voor je bij de politie!
    Lijkt me leuk werken, zonder gehinderd te worden door enige vorm van kennis iedereen maar lastig te valllen en op te houden. En ze moeten nog doen wat je zegt ook!
    Inderdaad gewoon netjes antwoorden en zo snel mogelijk vergeten, dit soort gefrustreerde figuren richt zich de volgende keer weer op iemand anders.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn hemel wat een verhaal. Ik zou toch echt hebben aangegeven dat ik mijn weg zou willen vervolgen, alleen al vanwege het feit dat ik het stilstaand in de fiets meestal koud krijg.
    Dat zelfs een agent met deze waardeloze argumenten komt, vind ik wel erg triest. Dat niet goed zichtbaar zijn, is in sommige situaties natuurlijk wel waar. Maar niet in het donker, want de verlichichting van een Quest is meestal stukken beter dan van een gewone fiets.
    Met de Quest op de weg wordt eigenlijk nooit oké gevonden door automobilisten. Knipperen en toeteren is meestal het gevolg. Ik heb dezelfde redenatie die jij hebt opgeschreven: als ze knipperen en toeteren, dan hebben ze mij in ieder geval gezien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De volgende keer misschien toch even naar zijn naam en 'nummer' vragen, dan kun je in ieder geval een klacht indienen.

      Verwijderen
    2. Dat bedacht ik me ook toen ik mijn weg intussen aan het vervolgen was. En wil toch ook eens kijken naar de mogelijkheden voor een kleine camera op de fiets.

      Merk wel op mijn route dat de toeterende auto's minder wordt dan in het begin dat ik er langs kwam. Lijkt toch dat verschillende mij intussen als een bekend verschijnsel zien.

      Verwijderen
  3. De overheid heeft al een tijdje een campagne dat mobiel internetten niet in het verkeer thuishoort, maar dat gebeurd massaal echt wel evenals bellen en SMS'en.

    En daar rijd jij dan, terwijl er een jongere SMS'end of whattsappend nog net in de ooghoeken zijn/haar auto tussen de lijnen houdt en vanuit de ooghoeken kijkt of er een auto voor ze rijdt.......KNAL !!!

    Tja...dat lage ding totaal over het hoofd gezien....de dode tussen de glasvezelsplinters had geen schijn van kans tegen de 1100 kg aan autogewicht x snelheid.

    Nee die agent heeft wel gelijk. En hoewel je daar strikt wettelijk mag fietsen, mag de agent jou aanwijzen daar niet te rijden. Einde elk argument ( met de agent )

    Autobestuurders misdragen zich ook tegenover bestuurders van kleine autootjes die gewoon de maximum snelheid rijden, en vooral het dragen van een petje wekt extra woede. ( mijn vader experimenteerde met auto rijden met en zonder petje, met petje werdt hij veel agressiever bejegend in het verkeer ) dus dat is universeel gedrag tegen alles wat geen auto is en niet net zo hard wil jakkeren als de altijd opgefokte automobilist in tijdnood.

    Ik wordt zelfs in een woonwijk met aggressief inhalende automobilisten geconfronteerd....moeders die hun kinderen ook naar school brengen. Bij aanspreken ( van zo'n asociaal ***wijf ) knallende ruzie en gekrijs gehad in een school ten overstaan van een klas kinderen. Was het een kerel geweest had ie tegen de grond gelegen, om mijn kinderen zo in gevaar te brengen in een WOONWIJK !

    Conclusie : mensen veranderen als ze in auto's stappen en haast hebben in idioten met weinig respect voor het leven van anderen. Er is niets aan te doen, en je kunt je beter niet kwetsbaar opstellen door ertussen te gaan fietsen !

    Ik vind dus dat die agent wel een beetje gelijk heeft....sorry




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ^^ Betrof toruwens rijden met een bakfiets met kinderen, die door autos met loeiende motoren wordt ingehaald vlak voor een zebrapad bij de school....midden in een woonwijk van 30 km/u ( en stapvoets in de woonerf zijstraten )

      Verwijderen
    2. Een beetje gelijk?? Een agent heeft altijd gelijk! Als gewone belastingbetalende burger sta je altijd in het ongelijk, zelfs voor de rechter zal een agent eerder geloofd worden dan een gewone burger. Dat heet macht en waar macht is ontstaat machtsmisbruik. Want macht corrumpeert, en politieagenten zijn soms net echte mensen, dus zijn daar ook gevoelig voor. Ik zal niet alles over één kam scheren, maar kan er voorbeelden van opnoemen. Respect voor dat soort volk kan ik allang niet meer opbrengen, ik sta ze te woord, blijf uiterst beleefd, en laat met heel m'n houding merken dat ik ze niet "lust". Kan ik niets aan doen, elke confrontatie tussen politie en mijn persoon is in mijn nadeel geweest, dus dat is er zo in gegroeid.
      Wat betreft je opmerking aangaande automobilisten in het algemeen heb je helaas gewoon gelijk, wat dat aangaat ligt er nog een hoop werk voor de politie, maar ja, die zijn te druk met velomobielen lastig vallen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Ik vindt toch echt niet dat die agent gelijk heeft. Ten eerste is de situatie overal anders. Het eerst half jaar fietste ik daar op het fietspad. Dat hebben ze alleen zo aangelegd dat dat onveilig is voor een VM. Heb een paar punten op mijn route waar ik eerst mijn neus maar gewoon de weg op moet drukken in de hoop dat er niets aankomt alvorens ik kan zien of er ook iets aankomt. De weg ligt net iets hoger waardoor ik dan in beide richtingen wel kan zien of er wat aankomt, en dus veiliger.

      Maar in dit geval ging het duidelijk om een automobilist die mij wel gezien had, en dat liet hij horen ook, en niet z'n klein beetje ook. Dan is dat argument dat het een jonge SMS'ende berijder is die mij niet ziet dus niet meer van toepassing.
      Dat zou van toepassing zijn als onze discussie meer over het algemeen ging. Maar het ging over deze situatie in het bijzonder.

      In de algemene discussie ging het er over dat ik met mijn VM helemaal geen plek op de openbare weg verdiende, niet op het fietspad, niet op de weg. Ik moest hem maar thuis laten staan en gewoon net als ieder ander de auto pakken. Ook daarin kan ik de agent dus geen gelijk geven.

      En Adri, Nee, een agent heeft niet altijd gelijk. Gaf deze ook aan mij toe. Als het aan hem lag zou hij mij verbieden met dit ding nog weer de weg op te komen. Maar hij gaf eerlijk toe dat hij zich ook aan de wet te houden heeft. En de wet voorziet in regels voor fietsen in het verkeer, en voor brede fietsen in het bijzonder.

      Een agent heeft wel macht, en die kan hij inderdaad misbruiken, en ja een rechter zal eerder geneigd zijn een agent te geloven op zijn woord, dan mij op basis van bewijzen. Pas na bezwaar tegen de uitspraak, en voorleggen van alle info kreeg ik dan het voordeel van de twijfel, maar dat is iets anders.

      Ik zal daar in elk geval blijven rijden op de weg, De agent mag mij hoogstens voor die ene keer naar het fietspad sturen ( wat niet zal gaan omdat ze altijd pas instaat zijn mij staande te houden als ik al weer op het fietspad ben ) Ze mogen niet een blijvende belemmering opleggen die tegen de algemene wet geld. En mijn ervaring is echt niet dat ik niet gezien wordt, maar eerder dat ik beter gezien wordt. De drie jaar met de gewone fiets heb ik meer bijna aanrijdingen gehad dan in de 5.5 jaar met de VM.

      Maar ieder natuurlijk vrij om zijn eigen afwegingen en keuzes te maken.

      RJ.

      Verwijderen
    4. OK, heb je gelijk in, maar die lui kunnen zo irritant overkomen dat ik moeiten heb om objectief te blijven tegenover hun. Fout van mij, ik weet het! Goed dat jij dat wel bent in dit geval, en ook dat je overtuigd bent om gewoon je ding te doen zo als je gewend bent. Gewoon volhouden, de aanhouder wint! Zichtbaarheid blijft een discussiepunt bij een VM, aan de ene kant zien ze je heel goed, iedereen weet altijd mijn vrouw te vertellen waar en wanneer het "rode ding" gesignaleerd is, aan de andere kant moet ik zeer verblindende verlichting voeren om nog enig respect af te dwingen bij ontmoetende auto's in dit seizoen. Door verblinding ben ik nu één keer gecrasht, dat is voldoende, vanaf dan word er een zero-tolerance beleid gevoerd aangaande verblindende tegenliggers. Tot nu toe werkt het gelukkig!
      En politie......., ja ze moeten er zijn, maar mijn vrienden zullen het wel nooit worden.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Je geeft aan dat dit een 50km weg is. Die snelheidslimiet geldt echter voor gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers is er geen snelheidslimiet. Het wordt nog een leuker gesprek als je aangehouden wordt voor het overtreden van de maximum-snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is het probleem niet veel breder?
    In de publieke opinie, politiek en de media is de aloude 'groene' fiets verdrongen door de 'duurzame' e-fiets en 'schone' auto's. De fiets is meest voor lokaal en toeristisch gebruik. Forensen met de fiets, en dan zeker over langere afstanden, wordt gezien als afwijkend.
    Dit zien we terug in het beleid: het stimuleren van het fietsen wordt met de mond beleden en komt niet veel verder dan toeristische fietspaden en -routes en wat tijdelijke en lokale subsidie-projectjes. Daar waar fietsen en auto's elkaar ontmoeten wordt bijna altijd besloten in het voordeel van de laatste, de sterkste.
    Met allerlei 'argumenten' wordt dit gestaafd: veiligheid, economie, langzaam verkeer vs. snelverkeer.
    Daarbovenop hebben we nu een kabinet wat gekaapt is door een automobilisten-partij, de VVD, die meer op heeft met 130 voor de auto dan het tegengaan van fijnstof, zwaarlijvigheid en (energie-)verspilling.
    Dit werkt door in het gedrag van automobilisten en ook politie-agenten.
    Misschien moeten we een keer een velomobielentocht op de snelweg organiseren om aandacht te vragen en het ongebreidelde automobilisme letterlijk en figuurlijk een halt toe te roepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Matthe,

    Dat klopt, en blijkt overal uit. Ze hebben recent weer paar aanpassingen gedaan op mijn route, allemaal ten nadele van de fietser, en ten voordeel van de weg gebruiker ( dus ja, ik overweeg weer wat extra stukken op de weg te gaan rijden ) Je merkt ook echt dat de mensen die er over gaan zelf niet de gebruikers zijn. Misschien inderdaad een keer op een mooie zomerdag als ze niets te doen hebben en een stukje gaan fietsen, maar geen dagelijkse gebruikers. Smalle fietspaden die opeens twee richting worden omdat de weg breder moet, en 1 fietspad opgeheven moet worden.
    Fietspaden dan weer rechts en dan weer links van de weg. Een fietser kan op een 3 km lengte best 3 of meer keren de weg oversteken.

    Fietspaden die allemaal naar het centrum lopen,en daar gewoon ophouden. iedereen op de fiets wil toch alleen maar korte stukjes naar een centrum. Doorrijden naar een volgende plaats doe je nu eenmaal nooit met een fiets.

    velomobieltocht op de snelweg lijkt me wel leuk, maar denk dat het effect niet zal zijn wat je zou willen. Als ze al wat gaan doen zal het er wel op neer komen dat we niet meer op de weg mogen, en fietspaden alleen met speciale borden.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen