maandag 9 december 2013

de storm?, en waarom blijven mijn leds branden.

Afgelopen donderdag toch maar weinig problemen gehad met de "storm". Het waaide wel wat natuurlijk, dat heb ik wel gemerkt, maar fietsen was heel goed te doen. Geen moment gedacht van waar ben ik aan begonnen. Kon lekker naar huis fietsen, alles goed onder controle houden. En stukje vol tegen de wind in waar ik zonder al te veel moeite de 40km/uur kon pakken.

Wel kwam ik afgelopen week weer bij mijn fiets, nadat die buiten in de regen gestaan had. En zag ik dat de knipperlichten aan waren. Niet volle sterkte, maar knipperden toch duidelijk wel.

Toch weer vocht bij de schakelaars gekomen, maar waar komt dat dan vandaan. De schuimkap is nog niet zo oud, die lekt nog niet door. Als ik er zelf in zit, maakt niet uit hoe veel regen, maar ik wordt niet nat.

Maar in de fiets kon ik wel water zien. Waar kwam dit vandaan. Even wat rustig verder kijken gaf aan dat het bij een boutje vandaan kwam die de boven en onderkant op elkaar houd. Net boven de schakelaars. Maar boven op de rand was het niet nat. Dus waar kwam dat dan vandaan?

Zaterdag thuis even wat klein onderhoud, ketting smeren, banden controleren en dat soort zaken.
Ook eens even kijken waar dat vocht nu vandaan komt. Gekeken naar hoe de boven en onderkant op elkaar zit. Op zich niet zo veel te zien. Echter, met behulp van een velletje papier wel het probleem gevonden.
Ik kon het dunne velletje papier tussen de twee delen in schuiven, zonder probleem, zeker zo ver tot aan die bout. Niet er helemaal doorheen. Er lijkt dus wel kit tussen te zitten, maar zover naar de binnenkant dat het vocht wat er tussen trekt bij de bout kan komen, en via het gat voor die bout naar beneden lekken. En daar als een druppel onderaan de bout naar beneden vallen op mijn bedieningspaneel daar. Gevolg, vocht in de schakelaars, gevolg, ledjes die branden terwijl de schakelaar uit is.

Nog even kijken hoe ik dit ga oplossen. ga niet de hele bovenkant er af halen. Maar moet toch wel mogelijk zijn te zorgen dat hier geen vocht meer tussendoor de fiets in kan komen. Misschien dit boutje er even uithalen, kit in het gat dan boutje weer er indraaien? Moet wel even gebeuren als alles goed droog is zodat het allemaal wel goed hecht.

Groet,
RJ.

1 opmerking:

  1. Advies van Ymte bij hetzelfde probleem met de blinkers in mijn Strada131, was het inspuiten van de schakelaars met contactspray of anders veel WD40. Verdringt het vocht en ben je voor langere tijd van het probleem af. Makkelijker dan het loshalen van de bovenkant van de body.
    Jaap -P- Strada.

    BeantwoordenVerwijderen