dinsdag 26 november 2013

Hoe bevalt de quest.

Intussen zijn we de 1500km ruim gepasseerd met de quest. en rijden we er bijna 3 maanden mee rond.
Hoe zijn de ervaringen tot dus ver. Nou niet verkeerd.
Zeker in deze koude dagen vind ik het in de fiets warmer dan in de sunrider. Die had mooie ventilatie gaten net voor je handen. Bij de quest zitten die gaten verder weg. En kun je de handen mooi samen brengen op het stuur wat toch wat meer warmte geeft.

Hoe zit het met de snelheid. Wel breng de fiets makkelijker naar een snelheid hoog in de 30. Wel merk ik ook met de quest dat de snelheid met de kou wat naar beneden gaat. Maar nog altijd fiets hij makkelijk weg.

Het instappen/uitstappen ging zeker in het begin wel wat lastig. Intussen gaat me dat makkelijker af, al is met name het uitstappen nog wel lastiger dan mij de Sunrider. Wel moet je rekening houden met de open ketting. Zorgen dat de broek goed weggestopt is anders is die zwart. Misschien toch eens een keer kijken of daar niet niets langs gemaakt kan worden zodat de ketting en broek goed gescheiden blijven in de fiets.
Ga niet met mijn goede broek de fiets in, maar ja, als er wat vet aanzit en je neemt dat mee, dan kun je het alsnog overal aan afgeven.

Hoe zit het met de wegligging. Zeker de eerste ritten heb ik de bochten voorzichtig genomen. De duidelijk grotere draaicirkel maar ook de vermeende mindere wegligging in de bochten waren hier oorzaak van.
Intussen heb ik de draaicirkel redelijk goed door. Heel enkel hoor ik de wielen nog aanlopen, maar meestal weet ik goed in te sturen zodat dat goed gaat.
En die mindere wegligging in de bochten? Het eerder neiging hebben tot omslaan? Totaal geen last van. Heb het idee dat ik intussen de bochten weer net zo snel neem als met de sunrider. En nog nooit het idee gehad dat ik dreigde om te slaan. De sunrider heb ik toch wel eens op 2 wielen een bocht doorgestuurd waarbij ik snel moest corrigeren om te voorkomen dat ik op z'n kant kwam. Met de quest deze ervaring gelukkig nog niet gehad. Zit ik ook echt niet op te wachten.

Ook merk je toch het mindere gewicht. Had ik niet verwacht, maar optrekken gaat toch makkelijker. Veel heuvels heb ik niet op mijn route, dus daar merk ik niet veel, maar ik breng de quest toch makkelijker op snelheid vanaf een verkeerslicht.

Wel is het natuurlijk zo dat de quest nog relatief nieuw is, en alles lekker soepel draait. Bij de Sunrider waren enkele onderdelen toch al wel wat ouder wat zeker ook mee zal spelen.

Dan schade, is die er al. Ja, binnen 3 maanden is er zeker schade. Al zal niemand dat opvallen.
De schade zit aan de onderkant. Heb op mijn route een aantal nare drempels. 2 in een bocht, en 1 daarvan moet je wel goed aansnijden met de juiste snelheid. Anders gaat het dus mis en raakt de onderkant van de fiets de bovenkant van de drempel. En dat is dus een paar keer gebeurd.

Ook bij het oprijden van het terrein van mijn werk moet ik uitkijken. De ingang voor de auto's is eigenlijk niet te nemen met een VM. Net onder de slagboom zit er een verraderlijke drempel. Ook daar raakt de fiets die.
De ingang voor de voetgangers en fietsers ( en enkele motor rijders pakken die ook ) is ook een soort stoepopgang. Wel afgeschuind, maar wel goed uitkijken met aansnijden. De bocht is door de grotere draaicirkel al wat lastig te nemen. Maar als je het dan ook nog niet helemaal goed doet dan is ook daar contact tussen onderkant fiets en weg. Dus ja, als ik hem op z'n kant leg dan zie je schade. Maar goed, meestal staat hij gewoon recht op op z'n wielen, en zie je de schade dus niet.

Dan nog een laatste verschil, de verlichting. Wat een lichtopbrengst zit er op de quest tenopzichte van wat ik op de sunrider had. Maar ook daar, geen eerlijk vergelijk natuurlijk, zit ook 5 jaar tussen de bouw van de twee, en de ledverlichting is in die tijd natuurlijk ook beter geworden.

Ben ruim 5 jaar echt zeer tevreden geweest over het gebruik van de sunrider. Maar heb er nog geen spijt van gehad uiteindelijk toch een quest te kopen.

Groet,
RJ

2 opmerkingen:

  1. Goed om te lezen dat de Quest bevalt.

    In 2002 heb ik een Mango gekocht en die heb ik 7 jaar gehad. Door omstandigheden (ziektegeschiedenis) heb ik daar maar 5000km mee gereden.

    Sinds januari 2013 heb ik een XS en daar ben ik echt heel erg blij mee. De XS is veel stiller, sneller en lichter dan de Mango. Uiteindelijk ben ik er dus ongelooflijk op vooruit gegaan.

    Wat dat betreft komen onze verhalen wel overeen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schade, ach, ik sprak laatst een questrijder die na twee weken met zijn nieuwe quest tegen een betonnen paal was opgereden en na twee maanden op z'n kant lag. Allemaal gelcoat eraf. Wat dat betreft valt jouw schade wel mee. Schade aan de onderkant is eigenlijk niet te voorkomen, er zijn zoveel drempels in Nederland. De lagere wegligging van de nieuwe Strada zie ik dan ook als nadeel.

    BeantwoordenVerwijderen