donderdag 4 december 2014

Hoe zit het nu met die snelheid in de winter? Wanneer is het te koud

Hoi allen,

Misschien hebben jullie het bij anderen ook wel gelezen. De snelheid lijkt er in de wintermaanden toch altijd wat minder in te zitten.
Ook ik heb altijd het gevoel dat het in de winter gewoon wat minder snel gaat. Koud weer waardoor de luchtdruk anders is, vet wat allemaal wat stugger is door de kou, zeker als je net vertrekt. Rolweerstand van de banden die anders is. En na mijn vorige ontmoeting met een auto de knie die nog niet zo goed mee wil.

Eerst even over die ontmoeting. Mijn knie gaat beter, maar is nog niet helemaal weer de oude. Bij enkele bewegingen voel ik hem toch nog wel. Het fietsen gaat in de Quest wel prima en het been kan weer goed mee doen. Al probeer ik na stilstand toch nog altijd het andere been iets meer werk te laten verrichten.

Ook de "gewone" fiets is weer hersteld. Heb alle spaken los gehaald. Velg en spaken weggegooid. En met een set nieuwe spaken en velg en de oude naaf, weer een nieuw achterwiel gemaakt. Leuk werkje, ben er een 3 uur mee bezig geweest, moest halverwege toch een hele serie spaken weer los maken omdat die een allemaal een paar gaatjes verder moesten zitten. Maar het wiel zit er weer goed in. En na achteraf nog een kleine aanpassing in de afstelling van de versnelling lijkt alles weer prima te werken. Kijken of ik dit weekend de spaken nog even een nacontrole kan geven.

Maar terugkomend op die verminderde snelheid in de winter. Is dat inderdaad zo extreem als ik voelde. Had ook het idee dat mijn banden, met name de achterband toch wat zacht was. Dus afgelopen weekend de banden eens goed op druk brengen. En tot mijn verbazing was dat toch wel een hele belangrijke factor voor mijn snelheid. Ik weet het wel, zachte banden is een lage snelheid. Dus controleer ik ze regelmatig. En daar zit dus de verbazing. Ze voelden helemaal niet zacht aan. Ook iets dat bij het koudere weer hoort? Mijn handen zijn wat kouder waardoor ik het minder kan voelen.

Zit de snelheid dan nu op die van de zomer? Nee niet helemaal, maar toch wel veel dichterbij dan ik eerst dacht. En met de juiste stimulans van een tractor of brommer om mee te rijden gaat de snelheid toch nog redelijk makkelijk omhoog tot ruim boven de 40.

Maar dat heeft ook weer gevolgen voor de gevoelstemperatuur.
Ik heb geen kap op de Quest. Rij met minivizier en schuimkap ( een combinatie die voor de snelheid ook niet optimaal schijnt zo heeft onze bobslee strade ondervonden. ) In de fiets kan ik het daar best lekker op temperatuur houden. Begin is het een beetje koud, zeker als ik na een dag lekker warm op kantoor weer in de fiets moet stappen en moet wachten voor de verkeerslichten hier net buiten. Ben ik nog lang niet op temperatuur, en dan is het wel fris.

Eenmaal lekker op snelheid en temperatuur gaat het wel, alleen dat hoofd. Steekt buiten de fiets uit. En bij hogere snelheid vangt die nog meer wind. Met name op het voorhoofd komt de luchtstroom goed aan. En zelfs met een hoofdband is dat al best koud, en echte vorst hebben we helemaal nog niet. Dan is z'n dichte kap misschien toch wel lekker comfortabel. Maar ja, hoe zit het dan met je zicht. Hou wel van de vrijheid om me hoofd heen. En even lekker uitwaaien is ook wel fijn. En als ik nu stilsta voor de verkeerslichten beslaat mijn bril al, dus hoe zit dat met z'n kap. En dan de prijs. Dus we houden het voorlopig maar op mijn hoofdband eventueel aangevuld met een pet die de wind net opvangt vanaf het minivizier waardoor ik de luchtstroom niet meer in het gezicht krijg. En dat scheelt al heel erg in de kou. En we kunnen ook altijd nog iets minder snel rijden waardoor de kou ook minder aanvoelt, tenminste van de luchtstroom. De snelheid moet wel hoog genoeg blijven om zelf warm te worden. Anders de banden maar weer wat leeg laten waardoor ik meer werk moet doen voor een lagere snelheid waardoor ik in elk geval zelf warm blijf.

Groet,
RJ

4 opmerkingen:

  1. Hoi RJ,

    Snelheid houd de gemoederen nogal bezig in de koudere maanden, en ook bij mij is de snelheid duidelijk lager. En dat ligt niet aan de bandenspanning, die is goed! Ondanks dat Mooi Geel uitvond dat het volgens Kreuzotter maar 1 km/u scheelt met 20 graden lagere temperaturen, denkt een deel van ons daar heel anders over. Bij mij is dat gevoel er ook, en komt ook tot uitdrukking in lagere snelheden.
    Rijden met spijkerbanden is ook niet echt snelheidsbevorderend.......
    En een kap? Zeer comfortabel, en ja, het is weel een uitgave. Met een kap zul je ook dikwijls met het vizier op een kier rijden, om beslaan tegen te gaan. Maar de warmte blijft beter in de fiets, dat wel.
    En de combinatie die je gebruikt maakt niet heel veel uit, de onderlinge verschillen zijn niet heel groot, dus kun je net zo goed rijden met wat je zelf als het prettigst ervaart.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rijd ook altijd open, heb een keer een kap geprobeerd, maar dat beviel niet. ook met schuimkap vind ik niks. Ik heb wel een XL vizier van Wim S. dat scheelt met de wind op je voorhoofd. Anders helpt een helm met vizier wel. Voor de echte koude dagen heb ik een skibril van de Lidl voor 9 euro!
    Verder helpen sjalen, petten met oorkleppen etc.
    Waar ik wel snel last van heb zijn koude voeten, vanwege het doorgeven van de koude door de pedalen aan de (zomer)schoenen. Als het echt koud wordt doe ik daar warmhouders in die op batterij werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi RJ, in tegenstelling tot Adri gaat bij mij de snelheid toch ook maar heel beperkt omlaag. Kreuzotter geeft voor mij een goede benadering. Ik heb er nu wel voor M+ opliggen, achter een brede Kojak, nog geen zin gehad om deze band om te wisselen. De snelheid gaat bij mij m.n. omlaag vanwegen het mindere zicht in het donker. Mijn kap beperkt het zicht ook iets, maar met spiegels blijft het zicht toch behoorlijk goed. Idd de kap meestal op een kier, maar het is heerlijk warm binnen. Comfort gaat dan voor de snelheid. Zelf heb ik nu een Sinnerkap, maar zou toch ook zeker de Wim Schermer kap overwegen. Hij was helaas niet beschikbaar toen ik deze kocht, al was het maar om te proberen.

    Groeten en sterkte met je koude oren en voeten.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kou heeft ook invloed op de lagers heb ik begrepen. Die gaan dan blijkbaar veel stroever lopen.

    BeantwoordenVerwijderen