maandag 3 februari 2014

lek nr 1, gelijk einde van de band.

Afgelopen weekend wilde ik de fiets even nog weer wat nakijken.
Dacht kan ik wel binnen doen. De andere fietsen stond toch buiten. Maar bij het iets verrijden van de quest vernam ik het al. Band stond leeg.
De eerste lekke band na intussen 2850 km. Maar was wel gelijk goed raak. Plakken kon ik vergeten, en de buitenband is afgeschreven. Dat is best snel vind ik, 2850 km per buitenband schiet niet echt op.

En nog een gelukje waarschijnlijk dat ik de laatste rit gewoon thuis was gekomen. Had tijdens de laatste kilometers wel iets van, zou er wat zacht zijn. Maar dat heb ik toch wel fout gehad. De scheur in de binnen band betekende dat de band in 1 keer leeg heeft gestaan. Blijkbaar dus in de rust binnen gebeurd. Misschien met de temperatuursverschillen in de nacht?

Hoe dan ook, de volgende dag trof ik hem leeg aan. het rij vlak van de band ziet er op zich nog prima uit. Neemt intussen wel iets meer steentjes en glas op. Maar met een regelmatige controle is dat geen probleem. Nee de zij kant van de band heeft het begeven.

Zoals te zien op de foto, een duidelijke beschadiging van de band. Nu weet ik dat als je te scherp instuurt de band aan kan lopen. Dus daar let ik altijd wel op. Gebeurd wel eens iets, maar nooit echt lang. En volgens mij loopt de band dan aan de buiten kant aan tegen de body. Echter deze beschadiging zat niet aan de buitenkant van de band, maar aan de binnenkant? Ik vermoed dat hij dan dus aan kan lopen tegen de bevestiging van het voorwiel.

Hier dus tegenaan. Heb er nog nooit iemand over gehoord, en nog nooit ergens gelezen, maar waar de beschadiging anders vandaan kan komen?

En wat doen we er tegen? Want blijkbaar heb ik dat minder door dat de band daar tegen aan sluit. Maar gaat de slijtage daar wel snel. Heb er nu maar even wat tape overheen geplakt. Kijken of dat blijft zitten, en of dat dan ook sporen van slijtage laat zien zodat ik inderdaad weet dat het daar door komt. En of een stukje tape dan genoeg is om mijn banden in de toekomst te beschermen?

Wel ben ik dus ook even op zoek naar nieuwe banden. Mijn reserve band ligt er nu op, maar heb dus niets meer. De band aan de andere kant vertoond nog geen slijtage plekken aan de binnen kant. Dus lijkt daar niet op te treden. Als ik de banden in de uiterste stuurslag zet dan zit er aan die kant ook nog wel wat speling alvorens de band dit zou kunnen raken. Maar bij mijn rechter wiel is die speling er inderdaad niet echt. Als de band dan ook nog iets zou vervormen tijdens het rijden van de bocht kan ik me goed voorstellen dat de band dit onderdeel inderdaad raakt.

RJ

2 opmerkingen:

  1. Is de band een Kojak?

    Ik rijd nu met Marathon GreenGuard. Die heeft wel iets steviger wangen. Met de XS raak ik heel vaak de zijkant van de banden tijdens het insturen. Dit gaat nu al 4000km goed.

    BeantwoordenVerwijderen