dinsdag 23 september 2014

Wie is er sneller??

Vanmorgen wilde ik rustig beginnen. En vlak bij pak ik altijd de rotonde via de weg. Reden. Het fietspad is er zo ongelukkig aangelegd dat die met een quest bijna niet te nemen is.
Hele scherpe bochten, eerst naar rechts, dan naar links, oversteken, weer links, dan weer rechts, weer scherp links om over te steken, daarna weer naar links en daarna weer naar rechts.
Moet dus links af op de rotonde. Bij de oversteken zijn er midden bermen waar je als fietser kunt staan, maar met de quest dus echt niet, veel te klein.

Over de weg kan ik redelijk doorrollen. Moet de snelheid er ook wel uit, maar kan toch nog goed rondkomen. Via het fietspad heb ik hem al een paar keer op 2 wielen gekregen. Zelfs met de Sunrider, die duidelijk scherpere bochten kan rijden, pakte ik altijd de weg omdat ik ook die al een paar keer bijna op z'n kant had liggen waarbij ik dus heel snel moest ingrijpen en in de berm belande. En dan ging ik echt heel rustig rond.
Komt bij dat er in 1 bocht altijd veel schooljeugd staat te wachten op elkaar alvorens gezamelijk naar school te fietsen.

En omdat ook de auto's de snelheid er flink uit moeten halen daar om de rotonde te nemen voel ik me best veilig daar op de weg. En na de rotonde kan ik versnellen tot rond de 45 waarbij ik al vrij snel alsnog het fietspad op kan duiken, en dat dus ook doe.

Al had ik vanochtend dus even een wat minder vriendelijke bestuurder. Was een 45km wagentje. De rotonde op wilde die eigenlijk al niet afremmen, en rijd hem dus bijna mijn zijkant in. Eenmaal de rotonde af kon hij snel optrekken en schiet gelijk voorbij, maar wil daarbij dus niet de andere weghelft op. Dus komt echt heel dicht bij. Ik was intussen ook aan het versnellen zoals ik altijd doe als ik daar de rotonde afrij. Nu wel beetje sneller dan anders :).
Dus veel verder dan een meter of 30 komt hij niet voor mij. Hij zat aan zijn max, ik nog niet. Dus nadat ik het fietspad opgereden was kon ik nog even door versnellen waarbij ik hem dus weer voorbij ging, Met ruim boven de 50 liet ik hem vervolgens achter mij. Die snelheid moest later wel wat omlaag vanwege andere gebruikers op het fietspad. Maar heb hem toch niet terug gezien. Kan daar niet zo tegen dat ze me met veel machtsvertoon voorbij stuiven om vervolgens toch niet echt voor mij te kunnen blijven.
Heb het ook wel eens net voor een 30km zone. Komen de auto's je met brullende motor voorbij en pal voor je op de rem te moeten omdat ze niet harder dan 30 mogen en het daar vaak ook niet kunnen. Of ze schieten je voorbij om vervolgens achter die tractor voor mij toch weer op de rem te moeten. Leukste is dan als je ze vervolgens weer voorbij kunt schieten. Al is mijn grootste wens daarbij wel dat ze door krijgen dat het geen zin had, en dat ze een volgende keer gewoon rustig achter me blijven.

RJ.

2 opmerkingen:

  1. Hoi RJ, je hebt altijd mensen die er voorbij willen, of die claxonneren. Laat ze gaan en haal ze eventueel later lachend weer in. Laat je niet opfokken! Ik zie het fietsen ook als ontspanning. Het verhaal van Peter de Rond die op een brevet door Noord Nederland uiteindelijk schade opliep door vervelende actie van een agressieve automobilist laat mij vaak toch maar even wijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik laat met niet opfokken hoor, fietsen is ook voor mij een form van ontspanning. Heb dat verhaal van Peter ook gelezen. En ga mijn fiets ook niet op het spel zetten, dus wijk wel uit als kan. Maar dan nog zijn er mensen bij die het er graag op aan laten komen.

    En ging deze ook lachend op het fietspad voorbij.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen