donderdag 23 januari 2014

omrijden, loont het?

Op mijn huidige ww route heb ik op zich niet zo veel te klagen. In de ochtend maak ik hem een kleine km langer door een weg door de weilanden te nemen en daarmee een fietspad met veel scholieren te mijden.

Ook op de terugweg pak ik die route wel eens. Met name als het mooi weer is en de verwachting er is dat er wat meer fietsers onderweg zijn komt dat wel eens beter uit.

Heb daarnaast nog een alternatief. die is dan nog weer ruim 1 km langer. Zit een steile maar korte klim in, een een rustige lange afdaling ( tenminste, als ik die in de middag pak. In de ochtend is dat natuurlijk net andersom :) )
Op zich een mooie route om lekker stukken boven de 50 of zelfs boven de 60 te halen zonder al te veel inspanning. Maar zeker geen route die met te mooi weer gereden moet worden, want het fietspad is maar erg smal. Je moet er geen andere fietsers tegen komen.
Wel sla ik daarmee een centrum over. En daarmee meerdere drempels.

Maar loont het om die extra kilometers te rijden in tijd?
Je kunt het natuurlijk voor de leuk doen. Zo heb ik nog een alternatief. Daarmee wordt de route alleen 2 keer zo lang. Leuk als het mooi weer is, en je de tijd hebt. maar zeker niet om lastige punten te omzeilen.

En wanneer loont het nog wel en wanneer niet meer? Hoeveel km extra kun je rijden om er sneller, of net zo snel uit te komen.
stel, route 15 km, reistijd een half uur, is dus een gemiddelde van 30 km/uur.
Nu neem je 2 km extra, dan moet je gemiddelde dus 4 km/uur omhoog om dezelfde reistijd te hebben.
En gemiddelde van 34 op 17km betekend toch wel dat je een goede route hebt.

Maar wat nu als die route van 15 km ook gebruikt wordt door veel scholieren. In haal acties kosten je dan toch tijd. Als dat je gemiddelde terugbrengt naar 26km/uur doe je er geen 30 minuten over maar ruim 34.5 minuten. Wil je dat op die 2 km extra ook redden dan moet je gemiddelde dus zijn: 29.5. En alles sneller is dan dus tijd winst. Dus als je die langere route wel netjes op 30 gemiddeld kunt vasthouden ben je net iets sneller dan de korte route met te veel vertragende factoren.


Gaan we niet voor 2 km extra, maar voor 4.
Wil je dan dus de optimale situatie van 30 minuten nodig voor de 15 km evenaren moet je opeens 38 km/uur gemiddeld rijden. Dat is wel wat optimistisch.
Moet het in die 34.5 minuten dan moet je gemiddeld net geen 33 zijn. Als de route echt beter is dan is dat
te doen.


Zou je toch vast willen houden aan dat gemiddelde van 30 km/uur dan heb je38 minuten nodig, ben je 3.5 minuut langer onderweg, maar heeft het je misschien wel minder energie gekost omdat je beter je snelheid vast hebt kunnen houden, en minder moeten remmen/optrekken. En met name dat optrekken kost toch wel energie.

Het zou dus lonend kunnen zijn om 4 km extra te fietsen als de kortste route te veel vertragende factoren heeft. 

Dan nog even een foto, op speciaal verzoek:
De twee fietsen nog gebroederlijk naast elkaar. Valt ook gelijk op dat de quest toch wel een stuk lager is dan de sunrider.

RJ.



vrijdag 10 januari 2014

ketting problemen. en een ontmoeting.

Gisteren las ik bij Joyce D problemen met de ketting. Hen ik zelf ook wel eens last van, maar dan gaat dat meestal met wat schakelacties vanzelf weer goed, en kan ik doorrijden. Al ging het de laatste tijd eigenlijk al wel goed.

Tot gisteren op weg naar huis dus. Verkeerd geschakeld? weet het niet. Maar wilde optrekken nadat ik voor het oversteken even most wachten, hoop lawaai, en toen was het gebeurd. Heel langzaam rolde ik de weg over. Er dus maar uit. Geen plastic handschoenen meer bij me, dus smerige handen maken om de ketting er weer op te krijgen. Wel altijd wat oude doekjes in de fiets liggen gelukkig. Alleen voor was de ketting er af, was dus redelijk snel weer verholpen. Schuimkap en jas geven dan uitkomst als de fiets even op z'n kant moet.


Daarna toch wat rustig de weg weer vervolgen, maar geen problemen gehad.


Stuk later op het rechte fietspad zie ik in de spiegel opeens een lampje, laag, zou het...?
Was wel stil achter me, dus een brommer was het niet. Iets de snelheid omhoog dan maar. Bleef volgen. Wat andere fietsers voorbij, even de claxon er bij. Niet veel later hoor ik z'n zelfde geluid achter mij. Lampje blijft netjes volgen. Zou het dan toch echt een ligfiets zijn, nog wat specifieker een VM?

Als we later op de weg terecht komen (fietspad en weg worden daar samengevoegd ) komt die naast me rijden. Een oranje quest. Al wat ouder type uit 2006 blijkt uit de gesprekken. Geen remlicht blijkt als ik een stukje achteraan fiets en er toch even geremd moet worden. We vervolgens onze weg met goede snelheid achter elkaar, ik intussen weer voorop en het laatste stuk nog weer even naast elkaar om vervolgens elk onze eigen weg te gaan, ik naar rechts, hij naar links. Toch wel een leuke ervaring zo "samen" op te rijden. En geeft eens wat andere reacties als: " He moet je dat zien, twee van die gekke fietsen!"

Was deze quest met bereider wel eens vaker kort tegen gekomen, toen ik nog in de sunrider. Toen echt het idee dat hij de snelheid een stuk makkelijker vast kon houden. Op langere afstanden had ik hem dan vast moeten laten gaan. Nu voelde het meer als twee gelijkwaardige fietsen. En dat geeft toch hoop, want van 2006 is intussen richting de 8 jaar oud. Dan kan ik nog heel lang genieten van mijn huidige fiets.

Groet,
RJ.

woensdag 8 januari 2014

ontspannen in de fiets

Ontspannen? Ja toch wel.
Gisteren het laatste kleine restje van mijn kerstpakket mee naar huis genomen. Twee grote wijn glazen. Echt groot, XXL staat er op de verpakking. Die niet heel veel bescherming bood aan de glazen. En die voelden ook nog erg dun aan. ( heb niet z'n verstand van wijn glazen, Dus waar ze precies voor bedoeld waren? )
De doos met de glazen in een zakje gedaan, als ze dan breken heb ik al het glas in elk geval in 1 keer uit de fiets.
Deze vervolgens onder in de fiets gelegd. En zonder problemen er mee thuis gekomen. Heb ze niet eens horen rammelen of schuiven. OK, veel van mijn traject is mooi glad asfalt, maar er zitten ook wat mindere stukken bij met een aantal nare drempels. Maar de vering van de Quest heeft het prima opgevangen en het pakje is netjes blijven liggen waar het lag. Heb niet eens voorzichtig gedaan.

En zo hebben we de eerste ritten van 2014 er ook al weer opzitten.

RJ